De Geschiedenis van Patience

De eerste sporen van kaartspellen zijn afkomstig uit China in de 12e eeuw. Deze werden later in Europa overgenomen en er werden beelden aan toegevoegd van officieren, die later vervangen werden door de bekende heer, vrouw en boer. Het is niet eenvoudig om exact te zeggen waar een kaartspel vandaan komt, wanneer het is uitgevonden en door wie het is bedacht. Na verloop van tijd kunnen spellen anders gespeeld worden of spelregels verkeerd vertaald worden. Zo ook hebben patiencespellen door de geschiedenis heen een eeuwenlange ontwikkeling doorgemaakt, door meerdere culturen. 

Wanneer Patiencespellen werden uitgevonden

Patiencespellen zoals we ze vandaag de dag kennen, zijn tegen het einde van de 18e eeuw voor het eerst in Europa bekend geworden. Dit gebeurde aanvankelijk in de Baltische Staten. Waarschijnlijk werd het daar toen gezien als een manier om de toekomst te voorspellen. Een gewonnen spel betekende dan een positieve toekomst voor de winnaar. Deze kaartspellen stonden toen bekend als Cabale. Dit woord vertaalt naar ‘geheim genootschap’. De manier waarop de kaarten geplaatst worden heeft veel weg van kaartleggen met tarotkaarten, wat in die tijd al zeer populair was. Om deze redenen geloven historici dat patience in de geschiedenis begon als een vorm van waarzeggerij. 

In 1793 werd in een Duits boek een wedstrijd tussen twee spelers beschreven, waarbij omstanders konden wedden op de uitkomst van een oude spelvariant genaamd ‘Grootvader Patience’. In 1822 schreef een engelse gravin in een brief een gehele avond te hebben gespendeerd aan het spelen van allerlei patiencespellen. De oudste publicatie over een collectie van patiencespellen is in 1826 in Rusland verschenen. Later volgden ook Frankrijk en Duitsland. In 1860 verschenen de eerste engelstalige beschrijvingen van patiencespellen. In de roman Great Expectations (1861) van Charles Dickens speelde het personage Magwitch “een gecompliceerd patiencespel met een slechte kaartdeling”. Albert, de Duitse echtgenoot van koningin Victoria, was een fervente speler van patiencespellen. De termen solitaire en patience werden overigens al vrij snel als synoniemen gebruikt. In 1897 werden deze termen uitwisselbaar gebruikt in een geïllustreerde speluitleg van patience en solitaire spellen.    

De geschiedenis van Klondike Patience

Tegenwoordig kennen vele mensen deze spelvariant simpelweg als patience. Dit patiencespel is ontstaan in het begin van de 20e eeuw, waarschijnlijk in 1902. De naam Klondike komt van de gelijknamige Noord-Canadese regio. Lokale mijnwerkers vonden hier goud op 16 augustus 1896. Toen dit nieuws Seattle en San Francisco bereikte, zorgde dit voor een stormloop van een geschatte 100.000 mensen richting Klondike. Dankzij dit enorme aantal gelukszoekers werd de naam Klondike onlosmakelijk verbonden met geluk. 

Richard Canfield

Een andere naam voor dit patiencespel is Canfield. Dit is een vernoeming naar een van bekendste, welvarendste individuele gokkers in de wereld. Richard Albert Canfield was de eigenaar van meerdere gokhuizen en de uitvinden van de resort casino. In de Canfield Casino in Saragota Springs (New York) werd dit patiencespel als gokspel gespeeld. Voor $52 kon men een set speelkaarten ‘kopen’. Voor iedere succesvol gesorteerde kaart werd $5 uitgekeerd. Een uitgespeeld spel betekende een jackpot van $500. Ondanks dat de gemiddelde speler geld verloor bij dit spel, werd het immens populair zoals Richard Canfield immens rijk werd. Zijn geluk hield op toen hij op 50-jarige leeftijd van een metrotrap gleed en stierf nadat hij op zijn kin terecht was gekomen. 

De geschiedenis van Spider Patience

Spider Patience is een redelijk nieuwe spelvariant. Oorspronkelijk komt dit patiencespel uit Rusland. De eerste schriftelijke benoeming van Spider Solitaire dateert van 1917. Waarschijnlijk is dit spel uitgevonden na het verzoek om een meer uitdagendere spelvariant. Tijdens de industriële revolutie vertrokken veel ongetrouwde kinderen naar de stad om te gaan werken in de fabriek. Hierdoor steeg de vraag naar kaartspellen die alleen gespeeld worden. In diezelfde periode werden de rijken rijker waardoor ook zij meer vrije tijd kregen. Dit kan verklaren waarom er in deze periode een grote uitbreiding van varianten van gratis patience spelen te zien was. 

De geschiedenis van Freecell Patience

In de juni-editie van 1968 van het wetenschappelijke tijdschrift Scientific American, beschrijft Martin Gardner in zijn column over wiskundige spellen een patiencespel dat veel gelijkenissen heeft met Freecell. Dit spel van C.L. Baker onderscheidt zich van Freecell doordat de kaartreeksen in het tableau op kleur (schoppen, harten, klaveren en ruiten) gesorteerd moeten worden en niet afwisselend in kleur (rood en zwart). Dit spel heeft Baker geleerd van zijn vader die het leerde van een engelsman in de jaren 20. Een vroegere variant van Freecell patience zou dus ook kunnen zijn ontstaan als gevolg van de stijgende vraag naar individuele ontspanning tijdens de industriële revolutie. 

De Digitale Verspreiding van Patience

Het moment waarop patiencespellen pas echt wereldwijde bekendheid kregen, was toen Microsoft de spellen toevoegde aan Windows. In 1990 werd de eerste digitale variant van Klondike Patience beschikbaar, na de lancering van Windows 3.0. Dit spel werd toegevoegd zodat gebruikers konden leren omgaan met een muis. En of dit lukte! Tot op de dag van vandaag telt Microsoft Solitaire meer dan 100 miljoen gespeelde spellen per dag wereldwijd. Dit maakt het tot een van de meest gespeelde computerspellen wereldwijd.

Je zou denken dat de maker van dit spel inmiddels een goede boterham heeft verdient. Helaas voor Wes Cherry is dat niet zo. Deze codeur liep in de zomer van 1988 stage bij Microsoft. Hij ontwikkelde destijds het spel Microsoft Solitaire. Als stagiair kreeg hij hierover geen auteursrechten. In een van zijn vroege versie had hij het idee om een boss key toe te voegen. Bij het drukken op deze knop verschijnt er een tabelschema waardoor het lijkt alsof je aan het werk bent. Misschien had Wes toen al voorspelt dat dit spel razend populair zou gaan worden om te spelen tijdens werktijd. Microsoft vond dit idee iets te bezwaarlijk en keurde het af. Dertig jaar na de lancering van het eerste digitale patiencespel is het niet meer weg te denken van onze computers. Het spel heeft zoveel wereldwijde bekendheid gekregen dat 22 mei is uitgeroepen tot National Solitaire Day.